Spelend leren

Bij Centrum Groei! begint de begeleiding van kinderen in de basisschool leeftijd meestal in de speelkamers. Hier observeren we, maken we contact en zorgen we voor een veilige omgeving. In de speelkamer leren we zelfredzamer te zijn en spelen we emoties uit, hierdoor leer je beter omgaan met emotieregulatie. Spelen kan de sociale vaardigheden stimuleren en bevorderen.

Spelend leren we ons ontwikkelen, zonder dat we het zelf door hebben.

‘Een kind speelt niet om zich te ontwikkelen, maar ontwikkelt zich door te spelen’.

Niet bij iedereen verloopt spelontwikkeling hetzelfde. Het kan zijn dat je niet weet hoe je moet spelen, of hoe je met andere kinderen in contact kunt komen. Als je weinig of niet hebt gespeeld, mis je vaak vaardigheden die je nodig hebt in het dagelijkse leven.

We leren spelend wie we zijn en wat onze plek in het gezin, in onze cultuur, in het leven is. Als je dit symbolisch spel gemist hebt, is het heel lastig om te weten welke plek je inneemt en wie je bent.

Al spelend in onze speelkamers kun je leren je plek in te nemen. Samenspelen is een sociale vaardigheid. Als je niet sociaal vaardig bent, of de taal niet hebt, is samenspelen erg lastig. Spelend leren we -voor zover mogelijk- deze vaardigheden aan.

Ook alle executieve functies die we nodig hebben, leren we spelenderwijs.

Wat zijn executieve functies en wat kunnen we ermee?…. Lees meer